Spring naar hoofd-inhoud

Last of overlast

Woongoed Zeeuws-Vlaanderen vindt prettig wonen heel belangrijk. Dit heeft te maken met leefbaarheid, welzijn en veiligheid. Een leefbare buurt is een buurt waar iedereen plezierig samen leeft en zich thuis voelt. Af en toe enige vorm van last hoort hierbij. U woont nu eenmaal in een woonwijk met verschillende mensen. Heeft u last van de buren omdat bijvoorbeeld de muziek net iets te hard aan staat, buren aan het klussen zijn, blaffende honden, slecht onderhouden tuin of hakken op de laminaatvloer of trap, dan kunt u dit makkelijk zelf oplossen door in gesprek te gaan. Het wordt pas overlast als de situatie niet meer leefbaar is. Dus als de overlast heel heftig is en er geen gesprek (meer) mogelijk is.

Ervaart u last of overlast, volg dan de volgende stappen.

Het is heel goed mogelijk dat de buren zich niet eens bewust zijn van de overlast die ze veroorzaken. Door hierover met hen te praten, is het vaak al mogelijk om problemen en misverstanden op te lossen. U zult merken dat de meeste mensen vatbaar zijn voor een goed gesprek en dat zij u hiervoor naderhand dankbaar zijn. Ga in gesprek op een moment dat u rustig bent en probeer te praten vanuit uzelf dus zonder die wijzende vinger.

Buren aanspreken
Het gesprek aangaan met uw buren is niet altijd even eenvoudig op deze website vindt u hiervoor tips. Deze gaan over bijvoorbeeld geluidsoverlast, intimidatie, dieren, tuin, parkeren en vernieling.

Zorgwekkend gedrag
Heeft u overlast van verwarde personen dat kunt u dit melden bij het meldpunt voor zorgwekkend gedrag. Zij geven advies over de mogelijkheden die u heeft  in situaties van zorgwekkend gedrag. Het meldpunt ontvangt zorgmeldingen van de politie, zorgprofessionals en inwoners. De meldingen gaan over zorgwekkende situaties waarbij mogelijk inzet van zorg nodig is. Zij zijn tijdens kantoortijden te bereiken via het gratis nummer 0800-1205.

 

 

Bij Buurtbemiddeling gaat het om bemiddeling bij conflicten tussen buren of buurtbewoners. Iedereen kan wel eens last hebben van zijn buren, maar het is pas een probleem als ‘last’ verandert in ‘overlast’. Als het u zelf niet lukt om tot een goed gesprek en oplossing te komen met uw buren, neem dan contact op met Buurtbemiddeling. Buurtbemiddelaars zijn onpartijdige en getrainde vrijwilligers die buurtbewoners helpen om gezamenlijk een oplossing te zoeken en om afspraken te maken die voor beide partijen goed werken. Of dat nu gaat over geluidsoverlast, overhangende takken, stankoverlast of pesterijen. Buurtbemiddeling is gratis! Lees verder voor meer informatie.

Wanneer meerdere keren proberen te praten met de buren niks oplevert en de situatie niet verbetert, zelfs verslechtert of uit de hand loopt, is het verstandig om de politie te bellen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over bedreigingen, geweld en geluidsoverlast in nachtelijke uren. De overlast moet dan wel aan de gang zijn op het moment dat u belt en zodanig van aard zijn dat het door de politie te controleren valt. De politie komt dan langs om de overlast te inspecteren en een proces-verbaal op te maken. Als de overlast nog aan de gang is, kan de politie de bewoners hierop aanspreken en passende maatregelen nemen zoals het inschakelen van andere hulpverleners.

  • Telefoonnummer acute dreiging of gevaar: 112
  • Overige gevallen: 0900-8844

Om dat gesprek aan te gaan is er informatie nodig. Hiervoor houdt u een overlastdagboek bij. Wij zijn verplicht de huurder of de koper op het gedrag aan te spreken. Hiervoor houden wij een dossier bij van de klachten. Hoe vaker u en eventuele andere buren een klacht melden, hoe eerder wij de problemen kunnen aanpakken. Wij adviseren u om een dagboek bij te houden van de overlast. Hierin noteert u welke klachten u ondervindt, de datum, tijdstip en hoe lang de overlast duurt. Op deze manier kan een eventuele hulpverlener de klachten analyseren en staat u sterker in uw schoenen. Mocht het tot een rechtszaak komen dan kan het dagboek bijdragen aan het bewijsmateriaal.

In gevallen waar duidelijk aantoonbaar is wie de overlast veroorzaakt, kunnen wij als woningcorporatie de kantonrechter zelf opdracht geven om een ontruimingsprocedure te starten via een kort geding. De uitspraak van de rechter is hierin altijd bindend.

Overige overlast

Drugsoverlast

Overlast door drugs? Bel gratis het Meldpunt Drugsoverlast: 0800 - 022 50 85. U kunt bellen wanneer u overlast heeft door drugs. Iedereen die in de gemeente Hulst, Sluis of Terneuzen woont, kan bellen. Een medewerker van het Coördinatieteam Houdgreep staat u te woord. Deze persoon behandelt u klacht vertrouwelijk.


Ongedierte

Regelmatig bellen er huurders die overlast ervaren van ongedierte zoals wespen, muizen en vliegen. In principe komen de kosten voor het bestrijden van ongedierte voor rekening van de huurder.

Voorkomen
Overlast van vliegen, ratten en muizen voorkomt u vaak al door afval netjes op te ruimen en geen eten te laten slingeren. Dit geldt dus ook voor het voederen van bijvoorbeeld brood aan vogels! Zorg er ook voor dat er geen open vuilniszakken of open containers buiten staan. Mieren kunt u zelf bestrijden met bijvoorbeeld een mierenlokdoos. Heeft u een emmer of bak met stilstaand water in de tuin, wees u er dan van bewust dat muggen hun eitjes hierin leggen.

Maatregelen
Heeft heel de straat overlast van ratten dan kunt u de gemeente inschakelen. In alle andere gevallen kunt u zelf actie ondernemen of een ongediertebestrijder bellen. Bijvoorbeeld Lader Plaagdierbestrijding of Traas Ongediertebestrijding.

Sociale klacht melden

Woongoed Zeeuws Vlaanderen helpt graag om overlast binnen ons woningbezit aan te pakken. Klachten met betrekking tot overlast kunt u via dit formulier melden. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk. Heeft u moeite met het omschrijven van uw klacht, neem dan contact op met de wijkbeheerder in uw wijk op telefoonnummer 0115-636000.