Spring naar hoofd-inhoud

Aannemersbedrijf BAS Breskens

Samen werken aan fijne woningen
Een nieuwe keuken, reparaties of zelfs een compleet vernieuwd huis? Aannemersbedrijf BAS Breskens helpt Woongoed Zeeuws-Vlaanderen al 25 jaar met het verbeteren van woningen. Met aandacht, kwaliteit, duidelijke uitleg en een bloemetje bij afloop van grote klussen maken zij het verschil.

Van reparatieverzoeken en keukens tot complete renovaties
BAS Breskens voert veel verschillende werkzaamheden uit voor Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. Denk aan het plaatsen van keukens, het opknappen van lege woningen na een verhuizing en het uitvoeren van reparaties. Jessica Klaassen is sinds tien jaar werkvoorbereider en calculator bij BAS. Zij regelt voornamelijk de werkzaamheden die binnenkomen via Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. “Naast het gewone onderhoud krijgen we de laatste jaren ook steeds vaker opdracht voor grote renovaties. Dit omdat de corporatie haar woningen flink aan het renoveren en verduurzamen is. Dit zijn veelomvattende verbouwingen voor de bewoners. Naast het regelen van het gewone onderhoud zorg ik ervoor dat deze renovaties goed verlopen en dat de bewoners weten wat er gaat gebeuren. Dit maakt het werk afwisselend en leuk. We willen bewoners bij deze intensieve verbouwingen zoveel mogelijk ontzorgen”, vertelt ze.

Goede voorbereiding is belangrijk
Renovaties gebeuren vaak terwijl de huizen bewoond zijn. Dit doordat we deze grote projecten tegenwoordig aanpakken per straat. Dit vraagt om goede planning en duidelijke afspraken. Deze taak leggen we bij de aannemer. “Een week zonder keuken is niet niks en een volledige renovatie onderschatten we niet. Daarom zorgen we voor duidelijke informatie vooraf. Bij grotere projecten bekijken we altijd welke aanpak het beste werkt. In ieder geval gaan we op alle adressen langs. Daarnaast maken we een informatieboekje of flyers over wat er gaat gebeuren in de woning. Maar ook organiseerden we bijvoorbeeld in Zandstraat, waar we maar zes woningen moeten renoveren, een informatiebijeenkomst. Zo kunnen bewoners altijd vragen stellen en weten ze wat ze kunnen verwachten. Bij renovaties waarbij we heel de woning aanpakken, stelt Woongoed Zeeuws-Vlaanderen een tijdelijke woning beschikbaar voor de bewoners. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de renovatiewerkzaamheden in Breskens. Daar woonden bewoners tijdelijk in een volledig ingerichte woning. Dat werkte goed. We proberen deze periode zo makkelijk mogelijk te maken voor bewoners.”

Zorg voor kwaliteit en duurzaamheid
Bij BAS nemen ze de tijd voor bewoners en denken ze mee. “We komen onze afspraken na en leveren kwaliteit. Ook dragen we zorg voor de spullen door deze goed af te dekken en we ruimen alles op na elke werkdag.” Ook letten ze op duurzaamheid. “We scheiden het afval en gebruiken gecertificeerd hout. Daarnaast ontvangen we de keukens tegenwoordig op pallets. Het plaatmateriaal van de oude keukens gaat terug naar de fabriek waar het verpulverd en gerecycled wordt tot nieuw plaatmateriaal.”

Persoonlijk contact met bewoners
Bij het plaatsen van keukens en renovatiewerkzaamheden bezoekt Jessica vooraf zelf de bewoners. “Iedere woning is anders. Daarom gaan we altijd persoonlijk langs. We leggen uit wat er gaat gebeuren en beantwoorden vragen. Zo weten bewoners waar ze aan toe zijn. Ook bekijken we dan gelijk de woning want iedere woning is anders. Bij de keukenrenovaties mogen bewoners in de meeste gevallen zelf het aanrechtblad en een kleur kiezen voor de kastjes. Sommige bewoners breiden hun keuken uit. Deze uitbreiding betalen ze dan zelf. Ik vindt het erg leuk om bewoners te helpen bij het maken van deze keuzes.”

Tevreden bewoners zijn het belangrijkst
Bij ingrijpende renovaties gaat Jessica vaak nog even langs. “Natuurlijk werken we voor de corporatie en moeten zij tevreden zijn over ons werk. Maar de bewoners vinden we net zo belangrijk. Na afloop breng ik een bloemetje en vraag hoe het is gegaan. Ondanks dat ze er eerst tegenop zagen, zijn bewoners eigenlijk altijd blij met het resultaat. En daar doen we het tenslotte voor!”

Terug