Spring naar hoofd-inhoud

Een bijzonder jaar met een mooie afsluiting!

2020 gaat als een bijzonder jaar de geschiedenis in. De coronacrisis bepaalde in belangrijke mate ons hele leven. Met zijn allen zochten we naar nieuwe manieren om het gewone leven zoveel mogelijk te laten door gaan. Soms lukte dat en soms ook niet. Daarvan leerden we dan weer en van die lessen maken we gebruik in de tweede gedeeltelijke lockdown waarin we ons nu verkeren. Ook nu gaat nog niet alles feilloos.

Onze dienstverlening in coronatijd
Waar het gaat om onze dienstverlening aan onze huurders kon Woongoed Zeeuws-Vlaanderen gelukkig het meeste wel overeind houden. We sloten de publieksbalies in Axel en Oostburg en onderhielden zoveel mogelijk contact per telefoon of per e-mail. Bezoek aan het kantoor was slechts op afspraak mogelijk. Dan blijkt ineens dat heel veel ook gewoon per telefoon of e-mail te organiseren is. Een bezoekje aan de publieksbalie bleek maar zelden noodzakelijk. Reparaties van klachten beperkten we aanvankelijk tot dringende reparaties. Gaandeweg bleek echter dat als we goede afspraken maakten met de huurders en de vaklieden, we veel reparaties gewoon konden uitvoeren.

“Net iets meer aandacht voor elkaar is in deze tijden een gebaar dat mensen waarderen.”

Werkzaamheden in bewoonde woningen die dagen op rij in beslag nemen, bijvoorbeeld een badkamer- of keukenvervanging, stelden we wel uit. In tijden waarin u keuzes moet maken wie u op bezoek laat komen, moet dat niet doorkruist worden doordat er dagenlang werklieden in uw woning aan het werk zijn. Nieuwe verhuringen gingen ook gewoon door. We voerden zelfs een nieuwe werkwijze in. Eén van onze wijkbeheerders gaat met u mee naar de woning die u gaat bezichtigen. Dat komt net iets anders over dan “hier heeft u de sleutel en ga maar kijken”. Net iets meer aandacht voor elkaar is in deze tijden een gebaar dat mensen waarderen.

Waardering voor onze medewerkers
De medewerkers van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen doen hun best om de organisatie zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. De ene keer lukt dat natuurlijk beter dan de andere keer. Over het algemeen genomen, krijgen we echter hele positieve beoordelingen van onze huurders. Wij laten dat regelmatig onderzoeken door een onafhankelijk bureau. Verbeterpunten zijn er ook. Bij een nieuwe verhuring is men niet altijd tevreden over de staat van de woning. Daar valt nog wel iets te winnen en daar gaan we dus ook iets aan doen. Ook laten we onderzoeken of Woongoed Zeeuws-Vlaanderen goed presteert op andere velden dan alleen de huurderstevredenheid. Hoe zit het met de energiezuinigheid van ons bezit? Hebben we voldoende woningen in elk segment en hoe zit het met de wachttijd voor een nieuwe woning? Zijn de huurprijzen redelijk en geven we niet teveel geld uit aan onze eigen organisatie? Jaarlijks worden op basis van die resultaten de woningcorporaties met elkaar vergeleken. En met een zekere trots mag ik zeggen dat in november bleek dat de medewerkers van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen met elkaar bovengemiddeld goed scoren. Dat was voor ons een prettig bericht om zo‘n raar jaar mee af te sluiten. Dat betekent niet dat we nu kunnen stilzitten. Er zijn altijd verbeterpunten en daar gaan we 2021 vol goede moed mee aan de slag. Wij geloven in een beter jaar en dat gunnen we u ook.

Ik wens u alle goeds voor 2021!

Ralph van Dijk
Directeur-bestuurder
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen

Terug