Spring naar hoofd-inhoud

Nieuwe ronde, nieuwe kansen?

Na dit voorjaar kom ik er niet omheen om ook iets te zeggen over hoe corona onze organisatie en daarmee niet alleen medewerkers maar ook huurders raakte.

Aanpassingen
Het spreekt voor zich dat Woongoed Zeeuws-Vlaanderen zich vanaf het prille begin hield aan de adviezen van het RIVM en de regels die de regering ons oplegde. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar als professionele organisatie moet je daaraan gewoon voldoen. Daardoor zijn wel verschillende dingen op zijn kop gezet. Zo konden we alleen nog maar spoedreparaties in uw woning uitvoeren. De rest is doorgeschoven naar de toekomst. Natuurlijk is er altijd een grijs gebied waarbij wij een afweging moesten maken. Het mogelijke gevaar op een gezondheidsrisico voor u of onze medewerker woog daarbij zwaar. Het is om die reden dat we ingrijpende renovaties in bewoonde woningen (bijvoorbeeld vervangen badkamer, keuken) hebben stopgezet. Wekenlang werkmensen over de vloer en niet in je eigen badkamer kunnen douchen, is tegen de achtergrond van het coronavirus geen veilige situatie. Klachtinspecties en opnames van woningen bij verhuizing moesten ook op andere wijze plaatsvinden. Want de verhuizingen gingen gewoon door, wel waren het er iets minder dan anders. Met elkaar vonden we daarvoor een werkwijze die heel acceptabel was. Omdat iedereen werd opgeroepen zoveel mogelijk vanuit huis te werken, pasten we onze openingsuren van de publieksbalies en de telefoon hierop aan. Ook dat is heel redelijk verlopen. We hebben niet de indruk dat onze service daar ernstig onder heeft geleden (en als u dat anders heeft ervaren, vernemen wij dat graag). U als huurder toonde veel begrip voor de tijdelijk andere dienstverlening. Wij hebben dat als heel prettig ervaren, want als een collega steeds in discussie moet gaan met u omdat iets niet mag of kan, is dat natuurlijk voor die medewerker niet prettig. Inmiddels zijn we onze dienstverlening weer voorzichtig aan het opschalen en hopen we dat we dit kunnen en mogen volhouden.

Weer meer mogelijkheden
Voor u als bezoeker betekent dit dat u de publieksbalies weer veilig kunt bezoeken. Hiervoor plaatsen we plexiglasschermen. Houdt u er wel rekening mee dat u eerst een afspraak moet maken. Hierdoor voorkomen we onverwachte druktes. Daarnaast zijn we ook weer langer telefonisch te bereiken. En ook onze buitendienstmedewerkers gaan weer op pad om de reguliere klachten op te lossen. Uiteraard allemaal nog zeer voorzichtig en met inachtneming van de RIVM richtlijnen. We zijn ons ervan bewust dat er flinke achterstand is ontstaan wat betreft de technische klachten. We hopen deze zo snel mogelijk op te lossen, maar dit zal wel enige tijd vergen.

Annulering feestelijkheden
Ook de leuke dingen konden niet doorgaan. We moesten de feestelijke opening van ons nieuwe complex in Sint Jansteen afzeggen. Ook de oplevering van de grootscheepse verbouwing van ons voormalige kantoor in Axel naar appartementen voor cliënten van Stichting ’t Huus moest zonder franje plaatsvinden. De organisatie van een dag voor huurders samen met de SHB moesten we helaas ook op de lange baan schuiven. Betekent dit dat we al die dingen in het najaar alsnog gaan organiseren? Die vraag durf ik nu nog niet met een volmondig ‘ja’ te beantwoorden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dat wetende en het gegeven dat er nog geen zicht is op een vaccin maakt dat ik voorzichtig ben. Er is echter ook nog zo’n spreekwoord over iets wat in een vat zit. Laten we daar maar aan vasthouden stel ik voor!

Tot slot, blijf gezond!

Ralph van Dijk

Directeur/bestuurder Woongoed Zeeuws-Vlaanderen

Terug