Spring naar hoofd-inhoud
Naamloos document

Heeft u een klacht over de corporatie?

Heeft u een geschil met uw corporatie waar u niet samen uitkomt, neem dan contact op met de klachtenadviescommissie. Sinds oktober 1998 is de gezamenlijke regionale klachtenadviescommissie van de Zeeuws-Vlaamse woningcorporaties actief.

Een klacht indienen over de corporatie
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen vindt het belangrijk dat u naar uw zin woont in een prettige en veilige woonomgeving die aansluit bij uw woonwensen. Daar hoort ook onze service bij. Om die reden zetten alle medewerkers zich dagelijks in om ervoor te zorgen dat u plezierig woont. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de wijze waarop medewerkers u behandelden. Het gaat hier om klachten over bijvoorbeeld het contact met een medewerker of de wijze waarop een melding is afgehandeld. U kunt dan schriftelijk een klacht indienen. Deze behandelt de organisatie in eerste instantie zelf. Binnen tien werkdagen heeft u een eerste reactie in huis. Dan weet u wie uw klacht in behandeling heeft en binnen welke termijn u antwoord krijgt. Afspraken die wij daarbij maken, staan op papier en komen wij na. U kunt u klacht bij ons indienen via het klachtenformulier.

Regionale Klachtenadviescommissie

Bent u niet tevreden met de oplossing, dan kunt u een klacht indienen bij de Regionale Klachtenadviescommissie. Deze commissie van de Zeeuwse-Vlaamse woningcorporaties bestaat uit drie commissieleden. Zij behandelt klachten en geschillen voor de corporatie en doet uitspraak in geschillen tussen huurder en verhuurder als die er samen niet uitkomen. Het formulier kunt u hier invullen.

Hoe gaat dit in zijn werk
Als u een klacht indient bij de Regionale klachtenadviescommissie moet u deze binnen zes weken na de datum van het handelen of nalaten van de verhuurder, van medewerkers(s) van verhuurder of van derden die in opdracht van verhuurder werken, indienen. Dit kan via dit formulier.

Uitzonderingen
Onderstaande klachten neemt de klachtenadviescommissie niet in behandeling.

  • Klachten die betrekking hebben op de huurprijs. Dergelijke klachten behoren tot de bevoegdheid van de huurcommissie en eventueel de kantonrechter.
  • Klachten waarover al het oordeel van een instantie met wettelijke zeggenschap is aangevraagd door de klager of de betreffende corporatie.

De klachtenadviescommissie bericht de klager altijd schriftelijk over de uitslag.

Behandeling klachten
Als de klachtenadviescommissie van mening is dat de corporatie een klacht kan oplossen en deze daartoe nog niet of onvoldoende in de gelegenheid is gesteld, kan zij afzien van behandeling van de klacht en de behandeling teruggeven aan de corporatie. De corporatie moet de klacht binnen een maand afronden. De corporatie informeert de klachtenadviescommissie over de wijze waarop dit is gebeurd. De klachtenadviescommissie informeert de klager schriftelijk over de actie van de corporatie. De commissie bundelt meerdere individuele, maar overig identieke klachten. Met uitzondering als klagers daartegen zwaarwegende bezwaren maken. Dit aspect is ter beoordeling van de klachtenadviescommissie.

Hoorzitting en uitspraak
Voordat de commissie uitspraak doet, stelt zij  huurder en verhuurder in de gelegenheid de stukken in te zien en hun zienswijze toe te lichten. De klager kan zich tijdens de hoorzitting laten bijstaan en/of vertegenwoordigen door derden. Nadat de klacht is ontvangen, deelt de commissie binnen twee maanden haar advies schriftelijk mee aan verhuurder. De commissie kan deze termijn met een maand uitstellen. Hiervan ontvangen klager en verhuurder bericht. Een week na de hoorzitting ontvangt de verhuurder advies van de commissie. Nadat het advies is uitgebracht aan verhuurder, bericht de verhuurder binnen twee weken de klager over het advies van de commissie. De verhuurder geeft aan of zij het advies al dan niet overneemt en welke eventuele acties zij oppakken. Afhankelijk van de eventuele acties geeft de verhuurder aan binnen welke termijn zij deze afronden. Daarna kan de klacht als afgewerkt worden beschouwd. Als de verhuurder het advies niet overneemt, zal de verhuurder de klager hierover informeren met uitleg van de reden. Uitspraken van de commissie zijn weliswaar niet bindend, maar zijn in ieder geval voor de corporaties sterk bepalend voor hun uiteindelijke opstelling in het geschil. De klachtenadviescommissie stelt zowel de huurder als de verhuurder op de hoogte van de uitspraak.

Het jaarverslag 2016 van de klachtenadviescommissie kunt u hier downloaden.